Hanna Bukowska licencjat z przygotowaniem pedagogicznym matematyka z informatyką; nauczyciel matematyki w Gimnazjum nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Pile
„Na igrzyskach olimpijskich nie ważne jest wygrać ale wziąć udział. W życiu nie ważny jest sukces tylko walka o niego.”
Jestem absolwentką studiów zawodowych Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Słupsku o kierunku matematyka z informatyką, które ukończyłam w 1998 roku. W latach 1998 – 2003 pracowałam jako nauczyciel matematyki, informatyki i techniki w Szkole Podstawowej w Stawnicy. W tej właśnie szkole 1 września 2001 roku rozpoczęłam staż na stopień nauczyciela mianowanego. W wyniku zmiany miejsca pracy od września 2003 roku kontynuowałam staż w Gimnazjum nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Pile na stanowisku nauczyciela matematyki.
Chcąc spełnić wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego realizowałam następujące zadania ujęte w planie rozwoju zawodowego:
1.Umiejętność organizowania i doskonalenia własnego warsztatu pracy.
Uczestniczyłam w wielu formach doskonalenia zawodowego organizowanych przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, wydawnictwa np. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe oraz w szkoleniowych radach pedagogicznych z udziałem różnych ekspertów. W Szkole Podstawowej w Stawnicy byłam jedynym nauczycielem umiejącym obsługiwać komputer. W związku z dużym zapotrzebowaniem na tego typu umiejętności przeprowadziłam kurs dla nauczycieli w ramach szkoleniowych rad pedagogicznych z podstawowej obsługi komputera i Internetu oraz wykorzystania w pracy edytora tekstu Word (załącznik 3). Razem z koleżanką Ewą Jarząb – Runke przeprowadziłyśmy warsztaty dla rady pedagogicznej, które posłużyły do utworzenia Programu Profilaktycznego Szkoły Podstawowej w Stawnicy, którego byłam współautorem (załącznik 15). Przygotowywałam samodzielnie różne materiały do pracy (załącznik 5, 6, 7) min. jako opiekun biblioteki dla klas I – III opracowałam regulamin i materiały do konkursu dla klas trzecich pt. „Bohaterowie naszych lektur”. Były to jednocześnie eliminacje szkolne do konkursu międzyszkolnego pod tym samym tytułem, na którym, przygotowywana przeze mnie reprezentacja Szkoły Podstawowej w Stawnicy zajęła trzecie miejsce (załącznik 7, 27). Przeprowadziłam lekcję otwartą dla nauczycieli matematyki z Gimnazjum nr 5 na temat „Rozpoznawanie i zastosowanie symetrii osiowej i środkowej”. W dużej mierze przyczyniłam się do zainstalowania w pracowni komputerowej pakietu Office 2000 oraz do wzbogacenia pracowni w łącze z Internetem. W 2002 roku otrzymałam Nagrodę Dyrektora Szkoły Podstawowej w Stawnicy za wzorowe wywiązywanie się z obowiązków. Była to już druga nagroda dyrektora w mojej krótkiej karierze.
2.Uwzględnianie w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
Przez dwa lata stażu współpracowałam z Centrum hipoterapii „Zabajka” w Stawnicy. Współpraca polegała min. na wzajemnym zapraszaniu się na różnego rodzaju uroczystości np. klasowe andrzejki, Dzień Matki, wspólne śpiewanie kolęd, pikniki integracyjne. Uczniowie przygotowywali również drobne upominki dla dzieci z ośrodka np. z okazji Dnia Dziecka czy Bożego Narodzenia (załącznik 9, 12) Zorganizowałam i przeprowadziłam spotkanie młodzieży szkolnej z Sekretarzem Gminy Złotów p. Ryszrdem Wińskim. Próbowałam również zorganizować spotkanie z Senatorem RP p. Henrykiem Stokłosą, niestety zbyt napięty plan zajęć pana senatora nie pozwolił na zrealizowanie spotkania (załącznik 13). Przygotowałam i opracowałam ankiety dla uczniów na temat „Dom, szkoła i środowisko pozaszkolne”, które pomogły w przygotowaniu Planu Profilaktycznego Szkoły Podstawowej w Stawnicy (załącznik 14). Współorganizowałam imprezy dla mieszkańców wsi, które były tradycją szkoły w Stawnicy np. „Choinka szkolna”, „Festyn europejski”, „Dzień Matki”. Jako szkolny informatyk przygotowywałam zaproszenia, dyplomy i podziękowania na te uroczystości. Najbardziej odpowiedzialnym zajęciem była opieka techniczna na choince szkolnej na zakończenie pierwszego semestru roku szkolnego 2002/2003 (załącznik 10, 11, 12, 35). Pełniąc funkcję wychowawcy oraz biorąc pod uwagę fakt, że Stawnica jest środowiskiem popegeerowskim często przeprowadzałam pedagogizację na spotkaniach z rodzicami oraz odwiedzałam uczniów w ich domach (załącznik 17).
3.Uczestniczenie w realizacji zadań ogólnoszkolnych.
Systematycznie przygotowywałam i prowadziłam dokumentację nauczyciela i wychowawcy. Samodzielnie opracowałam plan wynikowy z matematyki dla klasy czwartej na podstawie programu nauczania „Matematyka 2001” i przy pomocy poradnika dla nauczyciela. Przygotowałam również w oparciu o podstawę programową i program „Matematyka 2001” wymagania dla uczniów posiadających opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej. (załącznik 16, 20). W szkole w Stawnicy prowadziłam nieodpłatnie koło informatyczne dla uczniów klas I – VI. W związku z bardzo dużym zainteresowaniem tymi zajęciami i ograniczoną liczbą miejsc w pracowni, odbywały się one cztery razy w tygodniu. Były to również najliczniej odwiedzane zajęcia w okresie ferii zimowych. Prowadziłam również zajęcia koła matematycznego dla klas szóstych przygotowujące do sprawdzianu szóstoklasisty i do konkursów matematycznych tj. Kangur, Gminny Konkurs Matematyczny oraz spotkania z uczniami klas pierwszych gimnazjum w ramach zajęć wyrównawczych (załącznik 23,24, 28). W latach 2001 – 2003 pełniłam funkcję szkolnego opiekuna Międzynarodowego Konkursu „Kangur Matematyczny”. Dla uczniów nie biorących udziału w Kangurze organizowałam osobny, gazetkowy konkurs matematyczny (załącznik 29). Przygotowywałam różne uroczystości integrujące zespół klasowy np. mikołajki, andrzejki (załącznik 18); szkolne np. uroczysty apel z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3-go Maja, pożegnanie absolwentów (załącznik 25); i środowiskowe. Zorganizowałam jednodniową wycieczkę do Torunia dla uczniów klas III – VI i I gimnazjum z okazji Dnia Dziecka oraz w ramach przygotowań do egzaminu na kartę rowerową, który później przeprowadziłam, zorganizowałam wycieczkę dla klas IV i V do Miasteczka Ruchu Drogowego przy Komendzie Powiatowej Policji w Pile (załącznik 21, 22). W gimnazjum czynnie uczestniczyłam w zadaniach podejmowanych przez zespół przedmiotowy. Prowadziłam „Szkolną Ligę Zadaniową”, współorganizowałam Szkolny Konkurs Matematyczny dla klas pierwszych, uczestniczyłam w przeprowadzeniu konkursu matematycznego „Kangur” oraz w organizacji Święta matematyki (załącznik 30, 31, 32). W trakcie trwania stażu uczestniczyłam w przygotowaniu i przeprowadzeniu próbnego oraz zasadniczego sprawdzianu po klasie szóstej oraz uczestniczyłam w pracach komisji w trakcie próbnego i zasadniczego egzaminu gimnazjalnego.
4.Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej.
Założyłam i prowadziłam konto pocztowe dla Szkoły Podstawowej w Stawnicy. Rozpoczęłam, przy pomocy zaprzyjaźnionej firmy komputerowej, próby utworzenia strony internetowej szkoły. Razem z p. Dyrektor Szkoły Podstawowej w Stawnicy, przy pomocy programu Hermes, przygotowywałam i przesyłałam dane do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu (załącznik 33). Poprowadziłam przy pomocy komputera, jako opiekun strony technicznej, Choinkę szkolną (załącznik 10). W trakcie trwania stażu projektowałam zaproszenia, dyplomy, podziękowania i inne materiały na uroczystości szkolne (załącznik 35). Wzory listów gratulacyjnych pozostały jako wzór obowiązujący w szkole. Przy pomocy komputera przygotowywałam różne materiały do pracy na lekcji ( załącznik 34). Często wykorzystywałam komputer na lekcjach matematyki np. na lekcjach z kalkulatorem, na lekcjach powtórzeniowych z programem eduRom, na lekcjach bibliotecznych oraz na lekcjach wychowawczych. Służyłam wszelką pomocą innym nauczycielom wyszukując i udostępniając materiały w sieci oraz współorganizując lekcje w pracowni komputerowej.
5.Wiedza psychologiczna i pedagogiczna.
W miarę potrzeb sięgałam do fachowej literatury i czasopism. Często korzystałam z informacji dostępnych w Internecie. Systematycznie wymieniałam uwagi na forum dyskusyjnym Internetowego Magazynu Publikacji literka.pl.
6.Znajomość podstaw prawa oświatowego.
Zapoznałam się z aktami prawnymi regulującymi pracę szkoły i nauczyciela – wychowawcy.
· Kartą Nauczyciela, · Ustawą o systemie Oświaty, · Konwencją Praw Dziecka, · Powszechną Deklaracją Praw Człowieka · Podstawą programową, · Standardami egzaminacyjnymi, · Dokumentami regulującymi prace szkoły: Statut, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Program Profilaktyczny.
Największym wyzwaniem jakie podjęłam w okresie stażu była zmiana miejsca pracy. I to nie byle jaka zmiana - z małej, wiejskiej szkoły podstawowej na ogromne miejskie gimnazjum. To dwa zupełnie różne światy. W jednym problemy związane z brakiem pracy rodziców (Stawnica to wieś popegeerowska). W drugim różnie przejawiana agresja, palenie papierosów itp. Na szczęście w obu tych miejscach spotkałam też pozytywne przypadki. Myślę, że najbliższe lata przyniosą nauczycielom jeszcze trudniejszy materiał do przerobienia. Chciałabym móc przyczynić się do tego, aby powstał z tego materiału podziwu godny produkt.
Dziękuję Hanna Bukowska
|